Praktische tips

 

Openbaar vervoer

De BIT is een gecombineerd kaartje voor de bus, tram en metro. Het kaartje kost 1,50 euro en is 100 minuten geldig vanaf het afstempelen. U mag in deze 100 minuten maar 1 keer gebruik maken van de metro, maar onbeperkt van de bus en tram.

U kunt echter ook denken aan een dagkaart van 6 euro, een driedaagse kaart voor 16,50 euro (BTI) en een weekkaart voor 24 euro (CIS).

 

Kinderen tot en met 9 jaar reizen gratis met het openbaar vervoer.

 

cisbti

 

Let op; in de meeste bussen kunt u geen kaartjes kopen. U dient dit van te voren te doen in een van de vele tabakswinkeltjes en krantenstalletjes.

 

Bij de metro en de grote busstations vindt u ook kaartjes automaten.

 

Water

In Rome kan men het water gewoon uit de kraan drinken. Tevens staan er in Rome bijna op alle straathoeken kleine fonteintjes. Dit water is drinkbaar en heerlijk fris. Zeker erg fijn in de zomer.

 

Koffie

In Italië is koffie drinken erg belangrijk. Bestel je bij een bar of restaurant een caffè, dan zal je automatisch een kopje krijgen met een klein bodempje zeer sterke koffie - espresso dus. Wilt u een meer op Nederlandse koffie lijkende koffie, dan dient u een caffè americano te bestellen.

In de ochtend wordt er ook volop cappuccino gedronken; koffie met opgeschuimde melk. Het ontbijt van Italianen bestaat meestel uit cappuccino of espresso met daarbij een brioche of cornetto (croissant met zoete vulling). Na de lunch of het avondeten nog een cappuccino bestellen is voor Italianen onbegrijpelijk, en dat laten ze vaak merken ook.

 

 

ijskoffiekraantje
on  30.01.2026 , 12:04:07  has  Tinne  Posted this comment:

We kregen de tip om contact te nemen met Eline om ons in Rome te laten gidsen. We zullen haar in de toekomst ook aan anderen aanraden! Een gezellige dame met veel kennis die ze op een fijne manier deelt. We bezochten met haar einde januari 3u de Vaticaanse musea en de Sint Pietersbasiliek en trokken 4u samen rond op het Forum Romanum en in het Colosseum. Zonder haar verhalen, weetjes en informatie was onze reis veel minder gestoffeerd geweest. We zouden veel gezien hebben dat weinig betekenis zou gehad hebben. Ze heeft ons ook nog super goeie tips gegeven voor andere bezoeken die we zonder haar konden doen. Nog eens bedankt Eline voor de boeiende uren!
318_IMG_9248.png
on  20.06.2017 , 11:10:12  has  Eric Kouters  Posted this comment:

Hoi Eline, wat een geweldige ochtend met jou op de fiets door Rome. We hadden geluk dat het op 2 juni lekker rustig is op straat, vanwege Festa de Republicca. We hebben daardoor heel wat km's kunnen maken en samen met jou alle highlights van het barokke Rome gezien. Je hebt ons heel veel achtergrondinformatie gegeven (je spreekt Nederlands als een Italiaanse). En we zijn na afloop naar La Gallina Bianca geweest: heerlijk geluncht.
We zijn een dag later op het gemak nog eens langs alle highlights gelopen en je kijkt dan met andere ogen naar de stad: dat is jouw verdienste.
We bevelen je van harte aan !
Ciao, Eric & Annemarie
on  26.01.2015 , 14:53:16  has  Lorraine  Posted this comment:

Beste Eline,
Hartelijk dank voor de geweldige rondleidingen in het mooie Rome. We hebben elkaar nu al 2 keer ontmoet, de afgelopen 2 jaar... en kijken alweer uit naar onze volgende ontmoeting. Er blijft zoveel te zien in Rome. De volgende keer nemen we de kinderen weer mee. Die hebben ook zo genoten van onze eerste rondleiding in 2013.

Lorraine, Henk, Alicia en Ryan
on  17.08.2013 , 07:21:31  has  Jan Syssauw  Posted this comment:

Hallo Eline,

bedankt voor de fantastische rondleiding door de Vaticaanse musea, de Sixtijnse kapel en de Sint Pieterbasiliek!
Fantastisch hoe je volwassenen en jongere kinderen (10 & 12) weet te boeien door je diepe en heel gevarieerde kennis.
Een echte aanrader!!

Jan & Ann
on  10.07.2013 , 12:03:37  has  Leurs Roger  Posted this comment:

Hallo Eline,
In naam van gans de groep wil ik je nog eens hartelijk bedanken voor de niet alleen professionele maar zeker ook boeiende rondleidingen.
Bovendien beschik je over een heel aangename stem en een grote naturel hetgeen ieder van ons ten zeerste kon appreciëren.
Zeker tot de volgende keer !!
Beste groeten nog van iedereen.